Training voor de Pooldiensten met de DC7-C.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Training voor de Pooldiensten met de DC7-C.

Bericht door TheFlyingDutchman » 14-02-2010 14:17

In november 1958 startte de KLM met de Pooldiensten naar Tokio, en later ook (via Tokio) door naar Biak op Nieuw Guinea.

Het was het begin van de 'KLM Golden Circle Service' waarmee de KLM passagier nu letterlijk rond de wereld kon reizen.
Heen per DC7-C naar Tokio of Biak en terug 'Om de Zuid' met de Super Constellation.

(Zie ook: http://klmhistorie.forum2go.nl/pooldien ... c-t32.html)

Er werd op deze diensten een tussenlanding gemaakt te Anchorage, Alaska.

Een operatie die dus ook risico's kende t.a.v. een eventuele noodlanding in de poolstreek.
In die tijd waren er veel minder vliegvelden beschikbaar in dat gebied die voor uitwijk geschikt zouden zijn in geval van bijvoorbeeld motorstoring of een andere ernstige noodsituatie.

De KLM vond dan ook dat de bemanning getraind moest worden om na een noodlanding in de poolstreek samen met de passagiers enige tijd te kunnen overleven totdat hulp zou arriveren.

De DC7-C had daartoe ook een speciaal voor deze omstandigheden ontwikkelde nooduitrusting aan boord.

Afbeelding
[Foto: KLM]

Bij deze uitrusting hoorde ook een geweer, zodat men zich tegen eventuele boze ijsberen kon verdedigen, maar ook, indien nodig, wild kon schieten om te eten.

De reddingsboten voor over-water vluchten waren uiteraard ook bruikbaar op land als nood-tent.

Afbeelding
[Foto: KLM]

Slechts een deel van de KLM bemanningen werd speciaal voor de Pooldiensten opgeleid, zo wist oud-purser Peter Steinmetz mij te vertellen.

De trainingen werden in een ijzig koud gebied even buiten Anchorage gehouden.
Dit gebeurde tijdens de reguliere crew-slips, die meestal 3 of 4 dagen bedroegen.
Voor deze trainingen werd er op de eerste paar Pooldiensten 500kg aan trainingsmateriaal overgevlogen.

De trainingen werden gegeven door een doorgewinterde Kolonel uit het Amerikaanse leger die maanden lang had leren overleven in gebieden als Groenland en zelfs op de Zuidpool.

Er werd geleerd hoe je een goede igloo moest bouwen, hout hakken voor het stoken van een vuur, hoeveel sneeuw er gesmolten moest worden voor het zetten van bijvoorbeeld een aantal koppen thee.

Hieronder een foto-impressie van een KLM pooltraining in januari 1959.
Foto's zijn gemaakt door KLM steward Theo van der Star.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover mij bekend was deze training al niet meer van toepassing na de komst van de eerste Jets. (DC8)

De gedachte hierachter was waarschijnlijk dat de veel snellere en critischer jets vrijwel onmogelijk een geslaagde noodlanding in besneeuwd terrein zouden kunnen uitvoeren.

Iets wat met een DC7-C nog wel een redelijke kans van slagen zou kunnen hebben.

Overigens hebben we tot ver in de B747-400 tijd nog wel poolpakken aan boord gehad voor 'just in case'.

In mijn collectie bevindt zich nog een dergelijk pak:

Afbeelding

Mochten er nog mensen zijn die deze trainingen hebben bijgewoond en hun ervaringen willen delen, dan hoor ik dat graag!

Robert Jaarsma
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-01-2010 12:34

Bericht door Robert Jaarsma » 23-09-2015 15:53

Een beetje late reply (ben hier een tijd niet geweest). Ik kan me wel herinneren dat mijn vader, destijds DC-8 baas, mij als jochie vertelde dat ze een geweer aan boord hadden "om gevaarlijke beren te schieten als ze op de noordpool moesten landen". Dus dit noodpakket met geweer was misschien ook nog aan boord van de DC-8. Of hij destijds de genoemde training op Anchorage heeft gehad weet ik niet.

sidenote: We waren in 64-65 in Tokio gestationeerd dus als kind een aantal keer deze route gevlogen en als ik over Anchorage lees moet ik altijd weer weer denken aan die hele grote opgezette bruine grizzly(?) beer in de terminal. Ik geloof dat deze er nog steeds staat maar nu wel met glas er omheen. Wat me ook altijd is bijgebleven is dat prikkende gevoel in je neus door de droge ijskoude vrieslucht als je de trap afkwam.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 09-02-2016 19:44

Goed te weten dat de pooluitrusting incl. geweer dus ook nog op de DC-8 aan boord was.

De genoemde opgezette grizzly te ANC heb ik nog wel ergens een foto van, zal hem eens opzoeken.

Plaats reactie