De KLM en de Segregatie

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

De KLM en de Segregatie

Bericht door Jaap Lashley » 02-02-2011 12:17

Het was zomer 1958, en ik vloog samen met mijn moeder van Curacao naar Amsterdam, omdat ik in Groingen zou gaan studeren.
Vlucht was met een Super Constellation, via Havana. Enige tijd na vertrek uit Havana ontstond er een probleem met de buitenste stuurboordmotor, waarop de captain aankondigde dat er een technische stop in Bermuda gemaakt zou worden. En omdat de motor vervangen moest worden zouden de passagiers in Bermuda moeten overnachten.
Bij aankomst in Bermuda chaos troef. Te kleine bussen, onheil met de bagage, enfin noem maar op.
Ik ben op goed geluk in een bus gestapt, samen met Renald (Broertje)Fraai, die later Hoofd Economische Zaken van het Antillenhuis zou worden.
Wij werden bij een hotel afgeleverd, en ik ben met Broertje in de bar gaan zitten teneinde op mijn moeder te wachten. Uiteraard gewapend met een rum punch.
Na een uur wachten was mijn moeder er nog niet, en dus maakte ik me wat zorgen. Ik vroeg aan de barkeeper of hij de KLM wilde bellen, maar een aan de bar zittende man hield dat tegen. Hij vroeg mij of ik van gemengd bloed was, hetgeen ik kon beamen. Waarop hij me vertelde dat mijn vader waarschijnlijk donker was en mijn moeder blank. Welnu, dat klopte en toen vertelde hij me dat mijn moeder dus in een ander hotel was ondergebracht. Ik begon daar wat over te sputteren, maar hij legde me uit dat er in die tijd op Bermuda nog een vorm van rassenscheiding was. Dat heb ik via de telefoon aan mijn moeder uitgelegd, en zij begon te blazen van woede.
Toen het vliegtuig gerepareerd was werden wij weer met bussen naar het vliegveld vervoerd. Aan de purser gevraagd of hij ons niet tevoren had moeten inlichten over deze situatie, maar hij vond dat dit een zaak van Bermuda was en niet van de KLM. We hebben hem dus maar om een klachtenbrief gevraagd, maar die had hij niet aan boord. Later mocht ik de cockpit zien, en de captain beschikte over een paar dozijn van die formulieren. Die hebben wij uitvoerig ingevuld, en de purser bood aan deze te bestemder plekke te bezorgen. Maar omdat wij vermoedden dat die plek voor hem een andere betekenis had dan voor ons hebben we de formulieren maar meegenomen naar Schiphol en ze daar aan de stationsdienst overhandigd. Overigens, nog steeds geen excuses van de purser.
Mijn moeder kende de hoofdredacteur van de NRC vanuit haar schooljaren, en ze heeft hem opgebeld om het hele verhaal te vertellen.

Een aantal dagen later kreeg ik in Groningen een aangetekende brief van de KLM met alinea's vol verontschuldigingen. Was getekend Generaal b.d. I.A. Aler. Er werden mij allerlei snoepjes aangeboden, maar niemand die iets zei over hoe je zo'n situatie kon voorkomen.

Plaats reactie