Scheren aan boord, jaren '50

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Scheren aan boord, jaren '50

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-03-2008 22:48

Beste lezers,

Kennelijk kon men vroeger aan boord de beschikking krijgen over een scheerset. Het is mij niet bekend of deze scheersets tot de boorduitrusting behoorden, danwel dat deze scheersets aan boord gekocht konden worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik naar de stekker kijk die aan het scheerapparaat zit, dan lijkt het erop dat dit een kleine stekker is die alleen op het boordnet kan worden aangesloten en niet past in een stopcontact thuis.

Ook de reclamefoto duidt erop dat het scheren inderdaad aan boord kon plaatsvinden met dit apparaat.

Wie weet hier meer van?

Aeolus
Berichten: 3
Lid geworden op: 26-03-2009 16:44

Bericht door Aeolus » 26-03-2009 16:59

Deze Philishavers maakten deel uit van de boord uitrusting.
In het blauwkleurige doosje zaten twee Witte Kat batterijen.
Stoelleuningen waren toen (nog) niet voorzien van aansluitingen t.b.v passagier entertainment. Dus het stekkertje ging in het stopcontact van de blauwkeurige batterijenhouder.
Meestal mochten de passagiers (1st class only?) scheerapparaat houden na gebruik. Wanneer zo'n apparaat dor meerdere mannelijke passagiers gebruikt zou worden, kwam de hygiëne niet ten goede.

Weer een vraag rond een stukje NL luchtvaartgeschiedenis opgelost!

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 27-03-2009 20:19

Hartelijk dank voor deze informatie!

Ik vond het stekkertje ook al erg klein, maar het systeem is nu duidelijk.

Wel een mooi stukje service naar de passagiers.
Maar de reizen waren ook een stuk langer in die tijd en dan wilden de heren zich uiteraard wel eens een keer scheren.

karel kanits
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-04-2010 14:27

Bericht door karel kanits » 11-04-2010 16:00

Geachte lezers,

Als luchtpassagiers op het traject Amsterdam - Biak, februari 1954 van de super Constelletion PH - TET - Tilburg werd ons als passagier aangeboden een koffertje voor hand bagage ongeveer 40x40x15 in de kleuren blauw en voorzien van het KLM LOGO.
Het scheren aan boord was mogelijk met een dubbelkop scheer apparaat dat als uitrusting van de maatschappij zich bevond in de toiletruimte. De gebruiker was verplicht na het gebruik schoon te maken en te ontsmetten met met de aanwezige alcohol vloeistof.
Mijn reisbeschrijving van 4 dagen met 2 nightstops stel ik gaarne ter publikatie/ beschikking aan KLM Historie
Een verzoek aan de eigenaar van het foto materiaal Plaswijck is om hem toestemming te verlenen een tweetal foto´s te mogen gebruiken om zijn reis beschrijving te kunnen sieren uiteraard met de bronvermelding.
Met dank en een groet vanuit Terneuzen
Karel Kanits

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 11-04-2010 16:54

Geachte Heer Kanits,

Bijzonder bedankt voor uw bijdrage, leuk!
Goed om te weten hoe het nu werkelijk zat met het scheren aan boord in die tijd.

Uiteraard ben ikzelf, maar vast ook de overige lezers, zeer benieuwd naar uw reisverslag naar Biak met de PH-TET.
Een vliegtuig, wat thans nog bestaat en in Engeland in een museum staat.
Helaas niet in KLM kleuren, maar het is er nog, daar gaat het om.
Het is de enige nog overgebleven KLM Constellation.

Als u de bron aangeeft bij het gebruik van de foto's van Plaswijck dan kunt u deze gewoon bij uw verslag gebruiken, geen probleem.

Er is ook een speciale rubriek over Nieuw Guinea, neemt u vooral eens een kijkje.

U kunt voor uw reisverslag gewoon een nieuw topic aanmaken.

Met vriendelijke groeten, Ronald.

karel kanits
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-04-2010 14:27

scheren aan boord

Bericht door karel kanits » 11-04-2010 22:02

Met hartelijke dank voor uw snelle reactie evenals de toestemming om het foto materiaal te mogen gebruiken, uiteraard met bronvermelding
Uw advies op om het ondertwerp Nieuw Guinea te bekijken was een schot in de roos, want ook daar ligt een nauwe band met het vliegwezen de Kroonduif. Als commandant vervoersgroep van de koninklijke landmacht gestationeerd aan de zuidkust Merauke, was ik verantwoordelijk voor de aan en afvoer van personeel en materieel

Nogmaals mijn dank met een groet vanuit Terneuzen,
karel kanits

Tillerman
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-03-2008 14:43

Bericht door Tillerman » 22-06-2011 01:23

TheFlyingDutchman schreef: Het is de enige nog overgebleven KLM Constellation.
We drijven wel af van het oorspronkelijke topic (scheren aan boord), maar ik wil hier toch wel graag vertellen dat er behalve de ex PH-TET te Wroughton nog minstens één andere voormalige KLM Constellation bestaat. Het is een L-049, ex PH-TDA, C/N 2071.

Het vliegtuig heeft vele jaren WFU gestaan op het vliegveld van Asuncion, Paraguay nadat het daar in beslag was genomen:
http://tinyurl.com/6g7zw7b

De kist staat nu mooi te wezen in een museum in Sao Carlos, Brazilië. Geschilderd in Panair do Brasil kleuren:
http://tinyurl.com/3kxzdxb

De hele geschiedenis van deze ex PH-TDA is hier samengevat:
http://www.conniesurvivors.com/N86533.htm

Tillerman.
Jets are nice. Props are nicer.

Plaats reactie