KLM Constellations in de mottenballen op Schiphol
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
KLM Constellations in de mottenballen op Schiphol
Beste lezers,
Ook voor een prachtig vliegtuig als de Lockheed Constellation komt op een gegeven moment het einde van het dienstverband aan de orde.
Met de reeds geïntroduceerde Jetvliegtuigen zoals bij de KLM de DC8 en bij andere maatschappijen de Boeing 707 was het einde van het zuigermotorentijdperk onvermijdelijk.
Dat betekende dat ook het verkopen van deze vliegtuigen veel moeilijker was dan aanvankelijk gedacht.
De L749 Constellations hebben we nog wel goed kunnen verkopen, maar de meeste Super Constellations vonden na jaren opslag geen koper en werden uiteindelijk op Schiphol gesloopt in de jaren 1964-1965.
Een bijzonder triest einde van een schitterend vliegtuig bij de KLM.
Hieronder wat beelden van de in opslag staande vliegtuigen op Schiphol.
Ook voor een prachtig vliegtuig als de Lockheed Constellation komt op een gegeven moment het einde van het dienstverband aan de orde.
Met de reeds geïntroduceerde Jetvliegtuigen zoals bij de KLM de DC8 en bij andere maatschappijen de Boeing 707 was het einde van het zuigermotorentijdperk onvermijdelijk.
Dat betekende dat ook het verkopen van deze vliegtuigen veel moeilijker was dan aanvankelijk gedacht.
De L749 Constellations hebben we nog wel goed kunnen verkopen, maar de meeste Super Constellations vonden na jaren opslag geen koper en werden uiteindelijk op Schiphol gesloopt in de jaren 1964-1965.
Een bijzonder triest einde van een schitterend vliegtuig bij de KLM.
Hieronder wat beelden van de in opslag staande vliegtuigen op Schiphol.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13-03-2008 15:16
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13-03-2008 15:16
Bedankt voor de foto's. Ik denk dat er in die tijd weinig belangstelling was voor nostalgie. Ik kan me nog herinneren hoe ze daar stonden als ik met mijn vader over de Schipholdijk liep/fietste. Af en toe werd er dan eentje naar de sloopplaats getrokken.
Stond er niet jarenlang een tiptank ergens aan de ringvaart. Deze (?) staat nu bij de Luchtvaarthobbyshop in Aalsmeerderbrug.
Stond er niet jarenlang een tiptank ergens aan de ringvaart. Deze (?) staat nu bij de Luchtvaarthobbyshop in Aalsmeerderbrug.
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
Inderdaad was er waarschijnlijk weining belangstelling voor nostalgie, en
daar hebben we nu dus nóg 'last' van...
Een beetje hetzelfde als het recente afscheid van de B747 classic en de B767. Die kisten zijn op het moment van dat afscheid eigenlijk nog te 'modern' dus wordt daar door weinigen aandacht aan geschonken.
(Ik heb overigens wel alles verzameld aan boeken en manuals wat werd weggegooid voor het te laat was).
Daarbij komt dat deze toestellen gewoon bij een andere club verder vliegen. De Connies werden gesloopt en waren toch vliegtuigen van een andere (zuigermotoren) generatie. In die zin dan toch wat merkwaardig.
De tiptank waar je het over hebt is inderdaad een ex-KLM tiptank, en die staat voor zover ik weet nog steeds bij de hobbyshop.
Weet alleen niet van welke registratie hij afgekomen is.
Er schoot mij ook nog te binnen dat een oud collega van mij nog een documentatiebak uit de Super Connie "Griffioen" boven zijn bureau heeft hangen. Deze bak was voor de boeken van de BWK en hing aan de rugleuning van de co-piloot stoel. Hoe hij er ooit aan is gekomen weet ik niet meer. Zijn vader heeft nog als BWK op de Connies gevlogen, dus misschien via hem. Hele leuke spullen zijn dat.
daar hebben we nu dus nóg 'last' van...
Een beetje hetzelfde als het recente afscheid van de B747 classic en de B767. Die kisten zijn op het moment van dat afscheid eigenlijk nog te 'modern' dus wordt daar door weinigen aandacht aan geschonken.
(Ik heb overigens wel alles verzameld aan boeken en manuals wat werd weggegooid voor het te laat was).
Daarbij komt dat deze toestellen gewoon bij een andere club verder vliegen. De Connies werden gesloopt en waren toch vliegtuigen van een andere (zuigermotoren) generatie. In die zin dan toch wat merkwaardig.
De tiptank waar je het over hebt is inderdaad een ex-KLM tiptank, en die staat voor zover ik weet nog steeds bij de hobbyshop.
Weet alleen niet van welke registratie hij afgekomen is.
Er schoot mij ook nog te binnen dat een oud collega van mij nog een documentatiebak uit de Super Connie "Griffioen" boven zijn bureau heeft hangen. Deze bak was voor de boeken van de BWK en hing aan de rugleuning van de co-piloot stoel. Hoe hij er ooit aan is gekomen weet ik niet meer. Zijn vader heeft nog als BWK op de Connies gevlogen, dus misschien via hem. Hele leuke spullen zijn dat.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 23-04-2008 22:04
Stond er niet jarenlang een tiptank ergens aan de ringvaart. Deze staat nu bij de Luchtvaarthobbyshop in Aalsmeerderbrug.
Deze tiptank stond in de zeventiger jaren bij de firma Resoort op een paal en verdween inderdaad later naar de LHS. Ik kan me de Connies nog goed herinneren als we mijn vader gingen halen of brengen op SPL-O.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 03-05-2008 20:33
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01-03-2011 12:15
Hallo Ronald,
Er zijn wel degelijk onderdelen van sloop-Connies 'meegenomen' na de sloop.
Ik heb in mijn huis nog een stuurwiel van een Connie hangen.
En ik heb jaren een oude Connie BWK-stoel gebruikt als bureaustoel.
De BWK-stoel en de grote cockpit-panel instruction foto's heb ik gedoneerd aan de Aviodrome.
Ze zijn nu in bruikleen bij het vliegtuigmuseum Texel, waar oud KLM BWK Ben Gieze cs een complete Constellation cockpit aan het herbouwen is, met originele panelen.
Google maar eens op <Texel, Constellation, ConnieSurvivors> .
Op de site van Ralph Pettersen staan fraaie foto's van dit project.
Groeten, Tom
Er zijn wel degelijk onderdelen van sloop-Connies 'meegenomen' na de sloop.
Ik heb in mijn huis nog een stuurwiel van een Connie hangen.
En ik heb jaren een oude Connie BWK-stoel gebruikt als bureaustoel.
De BWK-stoel en de grote cockpit-panel instruction foto's heb ik gedoneerd aan de Aviodrome.
Ze zijn nu in bruikleen bij het vliegtuigmuseum Texel, waar oud KLM BWK Ben Gieze cs een complete Constellation cockpit aan het herbouwen is, met originele panelen.
Google maar eens op <Texel, Constellation, ConnieSurvivors> .
Op de site van Ralph Pettersen staan fraaie foto's van dit project.
Groeten, Tom
-
- Site Admin
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 02-03-2008 14:56
Beste Tom,
Wat goed dat deze spullen goed terecht gekomen zijn en nu weer
een 2e leven in een mooi project gaan beleven.
Er zullen vast nog wel meer mensen destijds wat zaken hebben meegenomen.
Mijn vader werkte in de jaren '50 bij het N.L.R. en kon zich de laag overkomende Connies over het kantoor nog heel goed herinneren.
Ook na de buitendienststelling heeft hij ze nog langs de Schipholdijk zien staan. (Hij was toen tijdelijk gedetacheerd bij Fokker)
Maar hij werkte niet bij de KLM, dus kon helaas niet op `souvenir-jacht' voor zijn zoon die zelf toen nog te klein was....
Groeten, Ronald.
Wat goed dat deze spullen goed terecht gekomen zijn en nu weer
een 2e leven in een mooi project gaan beleven.
Er zullen vast nog wel meer mensen destijds wat zaken hebben meegenomen.
Mijn vader werkte in de jaren '50 bij het N.L.R. en kon zich de laag overkomende Connies over het kantoor nog heel goed herinneren.
Ook na de buitendienststelling heeft hij ze nog langs de Schipholdijk zien staan. (Hij was toen tijdelijk gedetacheerd bij Fokker)
Maar hij werkte niet bij de KLM, dus kon helaas niet op `souvenir-jacht' voor zijn zoon die zelf toen nog te klein was....
Groeten, Ronald.