"Operatie Koude Benzine" afleveringsvlucht PH-DSD

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

"Operatie Koude Benzine" afleveringsvlucht PH-DSD

Bericht door TheFlyingDutchman » 15-04-2008 18:32

Beste lezers,

Als eerbetoon aan de legendarische Atlantische vlucht van Charles Lindbergh 30 jaar eerder, besloot de KLM tot een heel bijzondere afleveringsvlucht van één van haar Douglas DC7-C's in mei 1957.

Het zou een non-stop vlucht worden van Los Angeles naar Parijs / Le Bourget.

Hoewel het vliegtuig, de PH-DSD "Zwarte Zee" een voor die tijd enorm vliegbereik had, zou deze operatie in normale lijn-operatie niet mogelijk geweest zijn.

Wat meewerkte aan het slagen van deze recordvlucht was het feit dat de route onderweg een mee-wind zou hebben en het vliegtuig geen volle bezetting aan passagiers zou hebben en dus minder zou wegen bij vertrek.

De tanks van de DC7-C hadden echter maar een bepaald maximaal volume. Om dus toch meer benzine in de tanks te krijgen moest de dichtheid van de brandstof dus verhoogd worden.
Dat kan gedaan worden door de brandstof zeer sterk af te koelen voordat het in de tanks gepompt wordt.
Uiteraard is het dan ook noodzakelijk om de tanks zelf zo koud mogelijk te laten zijn. Dat schept echter weer een probleem met mogelijke condens die kan aanvriezen aan de vleugels en het vliegtuig dus niet meer kan opstijgen.

Deze technieken waren niet helemaal nieuw.
Bij de Mauritius-Batavia vluchten met de Lockheed Constellations in 1949 paste men deze methode ook toe. De vleugels werden met koud water bespoten en door de verdamping koelden de onderliggende tanks af waardoor er net een klein beetje extra brandstof getankt kon worden.

In onderstaand artikel wordt het hele verhaal voor de PH-DSD op een boeiende wijze beschreven.
Het originele artikel uit 1957 heb ik ook in bezit, maar helaas wordt de tekst bij plaatsing op dit forum vanwege het kleine lettertype onleesbaar.
Op aanvraag is het artikel bij mij uiteraard wel te verkrijgen. (even een PB-tje of E-mail is genoeg).

[Noot: de op de foto getoonde bemanning is die van de recordvlucht met de PH-DSD, maar het getoonde vliegtuig is de PH-DSL "Oostzee"]

Afbeelding
Afbeelding

Maar ook in de moderne tijd zou deze methode nog van pas komen, al werd hij op een makkelijker manier toepasbaar.

Toen wij begin jaren '90 voor het eerst lange afstanden non-stop gingen vliegen met de B747-400, hadden wij met de full-pax machines ex. Singapore naar Amsterdam ook een groot payload probleem.
Mede vanwege het feit dat de KLM geen tailtank optie gekozen had voor dit vliegtuig en dus de tankcapaciteit kleiner was dan met zo'n extra tank.

Met name in de maanden januari/februari waren de op kruishoogte heersende winden niet gunstig en ook de routes waren in die tijd behoorlijk langer dan die wij tegenwoordig kunnen plannen.

Er is toen bedacht dat we in Sydney extra veel brandstof zouden innemen, die dan op de bijna 8 uur durende reis naar Singapore mooi sterk kon afkoelen, waardoor de dichtheid ervan toe zou nemen.
Dat bood te Singapore dus op dezelfde wijze de mogelijkheid om net even wat meer brandstof te kunnen bijvullen.

Toch leuk dat deze truuk die al vanaf 1949 werd toegepast, dik 40 jaar later nogmaals van pas zou komen.

zanderij
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2009 14:23

Bericht door zanderij » 17-02-2011 15:56

Wat een merkwaardige techniek, ik had hier nog nooit van gehoord. Is de uitzettingscoefficient van Avgas dan zodanig, dat bij die ca 20 kubieke meters die meegenomen kunnen worden er bij afkoeling to -50 C nog een zinvolle hoeveelheid extra kan worden getankt? Weet iemand hoeveel dat zou zijn?
Via de American Aviation Historical Society kreeg ik een foto (bijgevoegd) die naar verluidt de afleveringsvlucht was van de PH-DSD op 21 mei na de overdracht op 18 mei 1957. Dan zou deze foto dus de bewuste koude-brandstof-vlucht naar Parijs moeten zijn.
Het is in ieder geval een originele Douglas foto, zie de achterzijde.
Groeten,
Dick

zanderij
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2009 14:23

Bericht door zanderij » 17-02-2011 15:57

Hé, de foto's kon ik niet bijvoegen!?! Beheerder, hoe kan ik dat doen?
D.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 17-02-2011 16:08

Gewoon nog een posting plaatsen met een kort tekstje

Daarna kan je foto's plaatsen.

Is eeb beveiliging tegen automatisch runnende spammers.

Ben benieuwd naar de foto's!

Jaap Lashley
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2011 15:46

Bericht door Jaap Lashley » 18-02-2011 14:44

Wat grappig, Beste Ronald ...
... om daar een bekende naam tegen te komen.
In 1968 wilde een der grote Amerikaanse TV-maatschappijen opnames maken voor het programma Captain Kangaroo, en dat moest op Curacao gebeuren. Men had daarvoor, onder andere, shots nodig van een landend toestel.
Ik heb toestemming kunnen regelen om met de TV-crew in een ALM VW-busje langs de noordkant van de landingsbaan te rijden (toen kon zoiets nog!), maar moest nog wel een afspraak maken met de gezagvoerder om ervoor te zorgen dat de machine zo dicht mogelijk bij de threshhold zou landen.
Via telex contact gezocht, en uiteindelijk kreeg ik een bevestiging van Captain Stroeve dat hij zijn best zou doen. Welnu, dat heeft hij gedaan en de opnames waren schitterend.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 18-02-2011 20:02

Beste Jaap,

Bedankt voor je bericht, interessant.
En inderdaad, in die tijd konden dat soort zaken gelukkig nog!
(Om nog maar te zwijgen van sommige dingen die er in de jaren '50 werden uitgehaald....)

Dit moet dan echter al met de DC8 geweest zijn, gegeven het jaartal.
Zijn deze opnamen nog ergens bewaard gebleven?

zanderij
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2009 14:23

Bericht door zanderij » 24-03-2011 11:44

OK, bedankt, ik probeer het nogmaals.

Afbeelding

Afbeelding

awisse
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-11-2008 07:31

Bericht door awisse » 19-04-2011 01:48

Leuke shot van Long Beach Airport , als ik het goed kan zien. Het oude staionsgebouw en controle toren staan er nog steeds, en zijn jaren lang gebruikt (nu nog steeds) door onder meer JetBlue Airways (LGB is hun westcoast base) en zijn nu beschermde gebouwen. De nieuwe terminal wordt er omheen gebouwd. Heb zelf jarenlang vanuit LGB geopereerd voor JB als Capt. A320.
De DC-7 in beeld lijkt net opgestegen te zijn van baan 16L.

awisse

Plaats reactie