"Speed Recovery Program" op de KLM DC8.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

"Speed Recovery Program" op de KLM DC8.

Bericht door TheFlyingDutchman » 19-04-2008 20:24

Beste lezers,

Al vrij vroeg na de in dienststelling van de "Korte Acht" ofwel de DC8-33 en later de DC8-53 (met turbofanmotoren), bleek dat de prestaties qua vliegbereik achterbleven bij wat de fabriek ooit had beloofd.

In de race tussen Douglas met de DC8 en Boeing met de B707 heeft Douglas kennelijk toch wat te snel een vliegtuig aan klanten afgeleverd met te weinig windtunnelproeven en tetst vooraf na de tekentafel-fase.

Het probleem bleek vooral op hogere snelheid op te treden, tussen Mach 0.80 en 0.84. Luchtweerstand bij de pylons en aan de onderzijde van de vleugels liep dan behoorlijk op, zoals achteraf uitgevoerde tests aan het licht brachten.

Uiteraard ondervond ook de KLM deze problemen.

De machines die al waren afgeleverd werden door de KLM zelf gemodificeerd met een set materiaal die Douglas daarvoor leverde.

Dit was best een ingrijpend gebeuren, want er moest veel aan vleugels en pylons veranderd worden.

De vorm van pylons en motorgondel werd aangepast, de vleugeltips werden met 41 cm verlengd en kregen een minder grote pijlstand.
Ook de vleugelneus kreeg een iets andere vorm.

Ook rol- en richtingroeren werden gemodificeerd i.v.m. geconstateerde flutterproblemen.

Ook waren er later wat problemen met de nieuwe turbofanmotoren op de DC8-53, die werden ook gelijk aangepakt.
Ook het hydraulische systeem en de remmen kregen meteen een upgrade.

Het vliegbereik nam i.v.m. de afgenomen luchtweerstand toe met zo'n 7%.
Of bij gelijkblijvende range kon er meer betalende lading mee.

Hieronder wat beelden van het modificatieprogramma bij de KLM:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om dat het uitvoeren van dit werk gemiddeld zo'n 5 tot 7 weken in beslag nam per machine, kwam ook de winterdienstregeling van 1961-1962 behoorlijk in het gedrang.

Als gevolg hiervan moest op een aantal diensten de DC7-C weer worden ingezet, waaronder ook op een aantal Pooldiensten naar Tokio en Biak.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-04-2008 12:47

Beste lezers,

Onderstaand artikeltje trof ik aan in mijn archief.

Het gaat over de modificaties die alle DC8-63 vliegtuigen in 1979 moesten ondergaan.

Het betrof onder andere wijzigingen aan de pylons.

Ik vraag mij nu af of dat ook een soort "Speed Recovery Program" betrof, of dat er andere redenen voor waren.

Gegeven het feit dat alle vliegtuign terug moesten naar de fabriek zou kunnen duiden op een behoorlijk ingrijpende modificatie die kennelijk niet bij de KLM zelf kon worden gedaan.

Is er een lezer die hier misschien meer over weet?

Afbeelding

Plaats reactie