KLM Gastenboek - Boordkrant - en Muziek

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

KLM Gastenboek - Boordkrant - en Muziek

Bericht door TheFlyingDutchman » 02-03-2008 21:53

Beste lezers,

Er is aardig wat bekend omtrent documentatie die passagiers op hun reis in de jaren '50 uitgereikt kregen aan boord.
Dit materiaal wordt ook nog wel eens aangeboden op een luchtvaart verzamelbeurs.

Er zijn echter ook zaken die veel minder bekend zijn, maar daarom juist zo interessant.

Aan het eind van de jaren '40 werden er een aantal zaken bij de KLM aan boord geïntroduceerd.

Allereerst het Gastenboek, dit was een foto-album achtig boek met blauwe kaft en werd tijdens elke vlucht rondgedeeld in de cabine.
De passagiers konden daar hun commentaar, ervaringen, tekeningen, berichtjes e.d. in optekenen.
Het boek bleef bij het vliegtuig totdat het vol was, dan kwam er een nieuw exemplaar.

Hieronder een foto waar naast één van de stoelen mogelijk zo'n gastenboek staat.

Afbeelding


Misschien dat een lezer zo'n boek herkent? Of dat er een (oud) KLM-er is die weet wat er met deze boeken binnen de KLM gebeurde nadat ze vol van boord kwamen?
Voor zover bekend waren deze boeken er alleen in de Zuigermotoren tijd.
Toen de DC8 kwam in 1960 was het afgelopen.

In de KLM archieven blijken deze boeken helaas niet meer aanwezig te zijn. Eeuwig zonde natuurlijk, want die boeken bevatten een schat aan unieke reisinformatie uit vervlogen tijden!

Ik ken wel iemand bij KLM die nog zo'n boek schijnt te hebben dus er is nog hoop. Hij moet het opzoeken.

Maar misschien zijn er meer lezers die misschien zo'n boek ooit nog hebben gezien? Ik hoor het dan graag.

Dan was er ook nog de introductie van de KLM Boordkrant waar men het laatste wereldnieuws in kon vernemen (Engelstalig).

Afbeelding

Weet iemand hier iets meer van? Heeft iemand zo'n krant wellicht nog in de collectie? Ook dat hoor ik dan graag.

Tot slot Muziek.

Toen de KLM met de DC7-C in 1958 de Poolroute ging vliegen ontstond er meteen een "Rond de Wereld" reismogelijkheid: Heen via de Pool, terug via de Zuid-route of v.v.
De route kreeg de naam "Golden Circle Service".

Speciaal voor die gelegenheid werd er een single opgenomen met de Golden Circle Song. Ik heb zo'n single plus tekstboekje in de verzameling.

Afbeelding

Er is mij verteld dat in ieder geval op de DC7-C er een grammofoon aanwezig was waarop het plaatje aan boord kon worden afgespeeld.

Ik vraag mij af of iemand hier meer van weet, c.q. zich zoiets kan herinneren? Tevens vraag ik mij af of er ook op de Super Constellations die langs de Zuidroute vlogen zo'n grammofoon aanwezig was.

Werden deze singles ook aan de passagiers gegeven of verkocht tijdens de vlucht?

In ieder geval weer leuke zaken die minder bekend zijn en dus leuk om meer over te weten te komen.

Plaats reactie