Houten (verleng) trapje voor de B747.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Houten (verleng) trapje voor de B747.

Bericht door TheFlyingDutchman » 14-11-2008 17:56

Beste lezers,

Ben al een poosje bezig iets meer te weten te komen over het volgende:

In het begin van de KLM 747 tijd, vroeg jaren '70, waren veel vliegvelden nog niet uitgerust met trappen die hoog genoeg waren om bij de deur van de 747 te komen.
Alles was nog in de maat van de DC8.

Met name IT-charter (zon)bestemmingen (Spanje, Canarische eilanden, Kreta, etc) hadden hier mee te maken, en daar wilde de KLM toch al vrij snel ook af en toe eens met een 747 naartoe.

Vliegdienstmedewerker (Sjaak Ruiter) had toen een briljant idee om een houten trap te maken die, in de deuropening van de 747 geborgd werd, en dan naadloos aansloot op de bovenkant van de DC8 trap.

Later is er zelfs nog een zeiltje onder gemaakt omdat je anders vanaf het platform per ongeluk onder de rokken van de dames zou kunnen kijken.

De bedenker van het trapje gaf aan dat dit ergens in de cabine werd opgeborgen, maar anderen die ik gesproken heb geven aan dat
het trapje in de bulk werd vervoerd, en door grondafhandeling geplaatst indien nodig. Er was zelfs een instructie inclusief tekeningen voor gemaakt in het AHM (Aircraft Handling Manual).

Tijdens de oliecrisis in 1973, waarbij er door de KLM uiteraard scherp gekeken werd naar brandstofbesparing, is het plannen van alternates zo dicht mogelijk bij de bestemming ook een aanleiding geweest het trapje mee te nemen. Niet al deze alternate velden beschikten immers al over 747 afhandeling en dan zou je er dus ook niet naartoe kunnen uitwijken.

Zijn er lezers die zich dit trapje en het gebruik ervan kunnen herinneren?
Misschien zelfs ook nog een foto ervan gemaakt?

Ik hoor het graag!

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 14-11-2008 18:06

Beste lezers,

Met dank aan Cor van Snippenberg die een oproep in de V.O.C. Nieuwsbrief heeft laten plaatsen, is er een prachtig verhaal ingezonden door Dhr. Han Mesman, destijds hoofdredacteur van De Wolkenridder, waarvoor hartelijk dank!

Het artikel is met toestemming van de V.O.C. en Han Mesman geplaatst.

Afbeelding

Van Han Mesman ontving ik later nog wel een kleine correctie:

In het artikel is te lezen dat de gekaapte PH-BUA "Mississippi" op het vliegveld van Nicosia te Malta geland was.
Dat is niet correct, want Nicosia ligt op Cyprus.

De PH-BUA is dus op de luchthaven van Malta geland, alwaar de passagiers werden vrijgelaten.

Met dit artikel blijft er een mooi stukje KLM historie bewaard, wat anders heel snel in de vergetelheid geraakt zou zijn.

Plaats reactie