KLM-Aeroflot operatie naar Tokio.
Geplaatst: 19-04-2008 22:57
Beste Lezers,
Met de ingang van de zomerdienst van 1971 kon de KLM in samenwerking met Aeroflot een aanmerkelijk kortere reistijd van Amsterdam naar Tokio aanbieden aan haar passagiers.
Tot dan toe waren er twee routes naar Tokio:
De Pooldiensten via Anchorage en de bekende Zuid Route via Azië.
Met deze nieuwe gezamenlijke vlucht, uitgevoerd met een Aeroflot IL62
kon via Moskou en de Trans-Siberië route naar Tokio gereisd worden.
De cockpitbemanning bestond uit Aeroflot personeel en de cabinebemanning bestond uit KLM personeel.
De KLM-ers werden uiteraard vooraf opgeleid om met de afwijkende zaken in het Aeroflot vliegtuig te kunnen omgaan.
Wel werd zoveel mogelijk van catering en serveermateriaal van KLM gebruik gemaakt aan boord. Dat vereiste nog wel de nodige improvisatie.
De bedoeling was in ieder geval om er zoveel mogelijk een KLM product van te maken voor de passagiers.
Op 6 april 1971 was het dan zover:
De eerste vlucht naar Tokio via de Siberie-route.
KL851/KL852 AMS-SVO-TYO v.v. met IL62 CCCP86652.
Vluchten werden uitgevoerd op dag 2.
De samenwerking heeft geduurd t/m 31 oktober 1972.
Het zou nog tot 1987 gaan duren voordat de KLM zelf de mogelijkheid kreeg om via Siberië naar Tokio te mogen vliegen.
Hieronder een tweetal artikelen over de Aeroflot samenwerking.
Helaas is het tweede artikel in forum-format slecht leesbaar.
Op aanvraag is uiteraard bij mij een full-size scan te verkrijgen.
Mochten er lezers zijn die destijds betrokken waren bij deze operatie, danwel als passagier op één van deze vluchten hebben gereisd, dan hoor ik het graag.
Met de ingang van de zomerdienst van 1971 kon de KLM in samenwerking met Aeroflot een aanmerkelijk kortere reistijd van Amsterdam naar Tokio aanbieden aan haar passagiers.
Tot dan toe waren er twee routes naar Tokio:
De Pooldiensten via Anchorage en de bekende Zuid Route via Azië.
Met deze nieuwe gezamenlijke vlucht, uitgevoerd met een Aeroflot IL62
kon via Moskou en de Trans-Siberië route naar Tokio gereisd worden.
De cockpitbemanning bestond uit Aeroflot personeel en de cabinebemanning bestond uit KLM personeel.
De KLM-ers werden uiteraard vooraf opgeleid om met de afwijkende zaken in het Aeroflot vliegtuig te kunnen omgaan.
Wel werd zoveel mogelijk van catering en serveermateriaal van KLM gebruik gemaakt aan boord. Dat vereiste nog wel de nodige improvisatie.
De bedoeling was in ieder geval om er zoveel mogelijk een KLM product van te maken voor de passagiers.
Op 6 april 1971 was het dan zover:
De eerste vlucht naar Tokio via de Siberie-route.
KL851/KL852 AMS-SVO-TYO v.v. met IL62 CCCP86652.
Vluchten werden uitgevoerd op dag 2.
De samenwerking heeft geduurd t/m 31 oktober 1972.
Het zou nog tot 1987 gaan duren voordat de KLM zelf de mogelijkheid kreeg om via Siberië naar Tokio te mogen vliegen.
Hieronder een tweetal artikelen over de Aeroflot samenwerking.
Helaas is het tweede artikel in forum-format slecht leesbaar.
Op aanvraag is uiteraard bij mij een full-size scan te verkrijgen.
Mochten er lezers zijn die destijds betrokken waren bij deze operatie, danwel als passagier op één van deze vluchten hebben gereisd, dan hoor ik het graag.