Geheime KLM vlucht naar Tel Aviv Oktober 1973.

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Geheime KLM vlucht naar Tel Aviv Oktober 1973.

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-04-2008 14:53

Beste lezers,

Het is bekend dat de periode eind jaren '60 en begin jaren '70 in het Midden Oosten behoorlijk gespannen waren met diverse gevolgen vandien.

In oktober 1973 was de Yom Kippoer oorlog aan de gang tussen Egypte en Israël.

Er waren als gevolg hiervan vele passagiers gestrand geraakt in Tel Aviv in verband met opgeschortte vluchtoperatie op die bestemming.

Uiteindelijk besloot de KLM tot een extra en zeer geheime vlucht om deze passagiers op te halen.

Daartoe werd door KLM President Directeur Orlandini op 10 oktober 1973 een spoedvergadering belegd met Hoofd Vliegbedrijf J. de Haas, Chef vlieger DC10 F. Trip, Chef BWK DC10 F.A.J. de Kock en een vertegenwoordiging van Station Control Schiphol.

Na dit overleg was de conclusie dat de vlucht uitegevoerd zou gaan worden, door genoemde bemanningsleden zelf.

Wel onder strikte geheimhouding. De bemanning mocht zelfs het thuisfront niet eens op de hoogte brengen van het reisdoel!

Voor vertrek werd de DC10-30 PH-DTF door de BWK centimeter voor centimeter gecontroleerd. Daarna werden alle ruimen, die absoluut helemaal leeg moesten blijven, volledig verzegeld.
Slechts een aantal Joodse vrijwilligers die naar het front wilden, waren aan boord.

Op deze manier kon de KLM later, toen in de kranten berichten verschenen van mogelijk illegaal wapentransport aan boord, deze berichten op eenvoudige wijze weerleggen.

De vlucht was vredelievend van opzet, immers men ging slechts de gestrandde passagiers ophalen, maar uiteraard zeker niet van gevaar ontbloot.

Om de risico's zo klein mogelijk te houden en buiten het beeld van de Egyptische radar te blijven, werd vanaf Malta laag boven de golven richting Tel Aviv gevlogen.

Op de terugweg hetzelfde verhaal: laag totaan Malta en daarna pas weer naar normale kruishoogte klimmen. Pas op dat moment verdween ook de spanning onder de bemanning.

Ik ben benieuwd of er misschien lezers zijn die van deze vlucht meer weten, hoewel de kans daarop waarschijnlijk klein is.
Ik neem aan dat er ook cabinebemanning mee is gegaan, met name ook voor de terugreis. Hun namen weet ik helaas niet.

Mocht iemand meer weten, dan hoor ik het graag.

Plaats reactie