Vluchten met iets speciaals...

Verhalen, herinneringen, (bijzondere) gebeurtenissen, anekdotes etc.
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Vluchten met iets speciaals...

Bericht door TheFlyingDutchman » 20-03-2008 22:06

Beste lezers,

In de Zuigermotorentijd was er nog geen inflight entertainment zoals wij dat tegenwoordig kennen.

Door de bemanningen werd er vaak veel werk gemaakt van het vermaak van de passagiers.
Sweepstakes, Evenaar-crossing ceremonies, spelletjes voor de kinderen etc. etc.

Ook werd er nog wel eens een low-pass gemaakt, of er werd lager gevlogen bij bepaalde toeristische attracties langs de route.
Bijvoorbeeld Pyramides te Cairo, Pagode's te Rangoon.

Het luchtverkeer was veel minder druk dan tegenwoordig en de vliegsnelheden waren ook lager dus kon dat probleemloos en op een veilige manier plaatsvinden.

Het is dan ook leuk om te zien dat er ook veel later nog door bemanningen leuke dingen bedacht werden.

Zo kwam ik onlangs op Internet een interessante beschrijving van de loopbaan van een KLM gezagvoerder tegen.

Daarin ook een paar leuke voorbeelden van vluchten met een speciaal tintje waar hij bij betrokken was:

Vluchten waarop “Neuswiel roulette” werd gespeeld:
Vóór de vlucht werd door ieder goklustig bemanningslid een dollar in de pot gedaan en met een krijtje een pijl + initialen op het neuswiel gezet. Degene van wie het pijltje op het vliegveld van bestemming na het parkeren (het meest) naar beneden wees, had de pot gewonnen.

Afbeelding

Vluchten als “Club 45” :

Vluchten met de B-747 op de maximaal toegestane vlieghoogte van 45.000 voet. Hierbij haalde de boordwerktuigkundige (voor die gelegenheid benoemd tot secretaris) uit zijn “kastje” print-outs waarop de vlieghoogte werd aangegeven.
Ieder bemanningslid kreeg deze print (ondertekend door de President en door de Secretaris) als bewijs van lidmaatschap.

Afbeelding

Ook werd er door een aantal bemanningen werk gemaakt van recordvluchten qua aktuele vluchttijd.
Vluchten waarbij de bemanning wist dat zij bijvoorbeeld door extreem veel staartwind een snelle vliegtijd kondern realiseren, deden er alles aan om het record van hun voorgangers op dezelfde route te breken.

Zelfs in de jaren '90 werd er ook nog wel eens een extra rondje om de Tafelberg bij Kaapstad gevlogen, of om de Kilimanjaro.

In de huidige tijd van lean-mean & efficient opereren is daar helaas nauwelijks nog ruimte voor.

Ik ben benieuwd of er meer verhalen van vluchten met een speciaal tintje zijn. Bemanningen en passagiers die dit meegemaakt hebben: ik hoor Uw verhalen graag!

beuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-03-2011 12:15

neuswiel roulette

Bericht door beuk » 05-04-2011 07:08

Hallo Ronald,
De neuswiel roulette doen we nog steeds!
Ik sta op het punt naar Jakarta te vliegen vanuit KUL.
We nemen de stand van het ventiel van het linker neuswiel in vergelijking met de uren van de klok. Degene die het "uur"goed gegokt heeft krijgt de pot... :D

Tom Beudeker

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 08-04-2011 21:30

Hallo Tom,

Wat leuk dat je deze "tradities" voortzet!
Het zijn dit soort kleine dingen die het vak nog wat extra glans geven en leuk voor de teamspirit binnen de crew.

Groeten, Ronald.

Plaats reactie