Vliegvelden in Nieuw Guinea.

Alles aangaande de KLM & Kroonduif-operaties te Nieuw Guinea
Plaats reactie
TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Vliegvelden in Nieuw Guinea.

Bericht door TheFlyingDutchman » 21-03-2008 23:03

Beste lezers,

Naast Biak waar alle KLM vluchten uit Nederland aankwamen, waren er nog meer vliegvelden in Nieuw Guinea.
Sommigen primitiever dan anderen.

Hieronder wat foto's:

Hollandia Sentani

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vertrekbalie Hollandia Sentani. (let op de KLM reclame voor de Pooldienst
aan de muur.)

Afbeelding

KLM Kantoor Hollandia Haven.

Afbeelding

Vliegveld Jefman bij Sorong

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vliegveld Rendani bij Manokwari

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vliegveld bij Merauke

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Foto's via diverse Internetsites).

Nettie
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-03-2008 13:12

Bericht door Nettie » 26-03-2008 14:31

Mijn vader, Han ten Cate, heeft van 1949 tot 1963 voor de Kroonduif gewerkt. Hij is begonnen als havenmeester op het vliegveld Sentani en toen hij NG verliet was hij General manager.
Ik zag de foto van het KLM kantoor in Hollandia, ik herkende het wel, maar ik wist niet meer, dat het zo klein was. Alhoewel dat waarschijnlijk wel zal komen, omdat ik 12 was toen wij terug naar Nederland gingen in '62.

TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 28-03-2008 13:09

Beste Nettie, Dank voor je bijdrage.

Mochten er nog KLM/Kroonduif gerelateerde foto's in je bezit zijn die je wilt delen, dan houd ik mij aanbevolen.
Uiteraard zijn verhalen/herinneringen van je vaders werk in Nieuw Guinea ook bijzonder welkom.



TheFlyingDutchman
Site Admin
Berichten: 292
Lid geworden op: 02-03-2008 14:56

Bericht door TheFlyingDutchman » 05-10-2009 13:06

Dank voor deze fraaie aanvullende beelden!

mistifarang
Berichten: 34
Lid geworden op: 04-10-2009 06:41

Bericht door mistifarang » 05-10-2009 20:04

TheFlyingDutchman schreef:Dank voor deze fraaie aanvullende beelden!
Graag gedaan / gedeeld!

Ik had slechts zijdelings met o.a. de KLM te maken als radiotelefonist bij de Lua en tewerkgesteld op het LAACC (Light Anti Aircraft Commander Center) http://www.flickr.com/photos/toni_uni/2 ... 249748644/ en daarmee gelinkt aan Biak Tower om voor "vriendelijk" vliegverkeer via het LAACC de "fire-restriction guns tight" aan de stukken door te geven welke normaal "guns free" was hetgeen betekende dat op alle niet gemeld vliegverkeer geschoten werd.
Op Kaimana-strip hetzelfde met dien verstande dat de "Tower", een nissenhut http://www.flickr.com/photos/toni_uni/2 ... 249748644/, "bemand" werd door Lua-mensen en geen echte "Tower" was. De vliegtuigen kwamen in principe op eigen waarneming binnen en meldden zich om "guns tight" te krijgen. Wel werd er zo veel mogelijk informatie omtrent de locale omstandigheden doorgegeven op onze visuele waarneming. Enige instrumenten waren niet aanwezig buiten de radio. Stroomvoorziening werd verzorgd door een aggregaat dat 's-nachts werd uitgeschakeld. Had men op Biak een heuse crashploeg http://www.flickr.com/photos/toni_uni/2 ... 249748644/ in Kaimana was dat een jeep-met-aanhanger http://www.flickr.com/photos/toni_uni/2 ... 249748644/ met daarop enige brandblussers, een hoop zand en een aantal scheppen. Dit voor de Daks, Cessna's, Twin Pioneers en later de Hunters http://www.flickr.com/photos/toni_uni/2 ... 249748644/ en op het allerlaatst de Hercules transporters van de UNO http://www.flickr.com/photos/toni_uni/2 ... 249748644/! De Hunters waren geen nachtjagers overigens en werden dan ook 's-nachts gecamoufleerd. Ander luchtverkeer kon in noodgevallen binnen komen want er was "baanverlichting": snotneuzen of olielampjes.
Het "tanken" werd m.b.v. een diesel-pomp gedaan http://www.flickr.com/photos/toni_uni/2 ... 249748644/, doch wanneer deze (weleens) uitviel moesten handlens-pompjes het overnemen...... Zo waren wij op een confrontatie met Indonesie voorbereid aan wie door de Russen al hulp was aangeboden heb ik eens ergens vernomen; de vierlingen (.50) http://www.navweaps.com/Weapons/WNGER_2 ... ng_pic.jpg zouden dan best een beetje tekort kunnen schieten, letterlijk en figuurlijk!

Plaats reactie