Het hoofdkantoor van de KLM zoals we dat nu kennen in Amstelveen is pas in gebruik genomen in 1971.
Tot die datum was het KLM hoofdkantoor in Den Haag gevestigd*.
Thans is het Ministerie van Verkeer & Waterstaat in het gebouw gehuisvest.
[* Omdat de KLM het kantoorgebouw in Den Haag al in 1969 had verkocht aan de overheid, heeft Gebouw 205 alias "Het Kremlin" op Schiphol Oost tijdelijk dienst gedaan als Hoofdkantoor totdat het pand in Amstelveen gereed was - zie ook de rubriek "Gebouwen"]
Van oud KLM-er Robert Paul ontving ik zijn ervaringen uit de tijd die hij in Den Haag heeft gewerkt (van 1950 tot 1958):
"Ik heb 1950/58 op het Hoofdkantoor in Den Haag gewerkt bij het Lijnbedrijf Europa onder de heren Fels (hoofd) en van der Kloot, onderdirecteur Middengroep èn een neefje van Plesman.
Ik heb de heer Plesman één keer gesproken, heel prozaïsch bij de inpandige KLM kapper.
Plesman was wel vooruitstrevend; behalve de kapper (beter binnen knippen - je werd gebeld als je aan de beurt was - dan buiten naar de kapper te gaan) waren er een snoepwinkel en een gymnastieklokaal, met een vaste gymleraar in dienst, waar je twee keer per week onder kantoortijd kon gaan sporten.
En de salarissen waren nog laag...Dus op iedere verdieping in iedere vleugel van het gebouw aan de Raamweg/Plesmanweg zat een conciërge plus een loopjongen, die je kon bellen om b.v. een brief naar een andere afdeling te brengen!"
Er waren destijds kennelijk voorzieningen voor het personeel die je nu nergens meer tegenkomt...
Mochten er meer lezers zijn die op het hoofdkantoor te Den Haag hebben gewerkt, dan hoor ik hun ervaringen graag.
Hieronder wat foto's van het voormalig KLM Hoofdkantoor die ik genomen heb in 2006:

Het gebouw heeft een poosje geleden een soort van monumentenstatus gekregen, dus het zal gelukkig nooit gesloopt gaan worden om plaats te maken voor een foeilelijk modern kantoorpand!